arthur-benjamin آرتور بنجامین : تغییر نظام آموزش ریاضیات از حسابان به آمار و احتمالات

تغییر ماهیت آموزش ریاضیات: کوچ از حسابان به آمار و احتمالات

ریاضیات سخته. کاربردی نیست. اصلا به چه دردی میخوره؟

همه ما شنیدیم که میگن: «این همه فرمول دیفرانسل و حسابان خوندیم، به چه درد ما خورد؟ چیکار کنیم باهاش!؟»

با مثلا شنیدم میگن (وگفتم): «از روزی که از دانشگاه اومدم بیرون، ریاضیات رو دیگه ندیدم! چرا این همه الکی به خودمون فشار آوردیم؟»

برای من هم، مثل اکثــر مردم، ریاضیات علاوه بر اینکه سخت و فــّرار هست و بود (وخواهد بود!) .

امروز در فیلم های TED فیلمی کوتاه در خصوص تغییر مسیر ریاضی از حسابان و فرمول های خشک، به سوی آمار و احتمالات و گسسته دیدم. پروفسـور آرتور بنجامین Arthur Benjamin این را می گوید و در فیلمی که ارائه میکند، می گوید که به عنوان یک پروفسور ریاضی این نظر را میدهم. چرا که عموم مردم دنیا، نمی توانند حسابان را بکار بگیرند، و ما باید به سمت آمار و احتمالات حرکت کنیم. درست مثل سیستم های آنالوگ که به همگی دیجیتال شده اند.

قبلا هم در سمینار انتخاب، در این خصوص شنیده و خوانده بودم. اینکه آدم ها درصد برنده شدن خود را جوایز بانکی نمی دانند (و به قول محمدرضا شعبانعلی عزیز، مردم اگر بدانند درصدِ تصادف کردنشان وفتی از خیابان رد می شوند تا به بانک بروند و حساب باز کنند، از درصد برنده شدن شان در قرعه کشی های بانکی بیشتر است اینکار را نخواهند کرد!)

در فیلم زیر شما می توانید سخنـرانی پروفسور آرتور بنجامین را مشـاهده نمایید:

.

.

البته این ایده جذاب و
پیشنهاد بسیار خوب و بزرگی برای جهان و سیستم آموزشی است. کاربردی کردن علوم (به ویژه ریاضیات) و ایجاد سواد عـددی در عموم مردم، می تواند منجر به اخذ تصمیمات بهتر و در نتیجه ساختن زندگی بهتری برای آنها شود و برآیند آن، داشتن اجتماع و جهانی بهتر در نتیجه احساس بهتر عمومی است.

به این بهانه دوست دارم یکی از سوالات دائمی خودم را در خصوص مشکلات آموزش ریاضیات و کاربردی کردن شان به ویژه درس دیفرانسیل مطرح کنم:

  • چند درصد از افرادی که محاسبات دیفرانسیل را قبلا مطالعه کرده اند، امروز یک چهارم از آن را به خاطر دارند؟
  • چه تعداد از این افـراد، از این محاسبات در شغل تخصصی یا زندگی روزمره خود از آن بهتره می برند!؟

.

مشکلات آموزش ریاضیات-دیفرانسیل

.

شاید  بتوان گفت، پاسخ این دو سوال مطرح شده را با «آمار» به خوبی بتوان کسب کرده و منتشر کرد. آماری که نشان می دهد آموزش ریاضیات ما، در سطح عمومی جامعه، اصلا کاربردی نیست و عملا کاربرد درستی در زندگی روزمــره عموم مردم نـدارد.

روش اجرایی کردن این ایده ار من نـمی دانم. اما این خلا و احساس نیاز را می توانم به عنوان یک فـرد به جامعه بزرگ ریاضی و ریاضی دانان کشورم و دنیا عرضه کنم و اینکه من هم با «پروفسـور آرتور بنجامین» موافق هستم. در زندگی روزمره و کاری خود، ما به دانش کاربردی بیشتری از آمار و احتمالات و محاسباتِ گسسته نیازمندیم تا انتخاب های بهتری داشته باشیم. امیدوارم نظام آموزشی کشور نیز، با جـدی شمردن این ایده ها، و دیدن این نظرات بتواند گامی برای آن بـردارد که حداقل در زندگی نسلِ بعد، شاهد آن باشیم.

.

پی نوشت: البته سلمان خان موسس آکادمی خان، پیشنهاد بسیار جذابی برای آموزش ریاضیات داره. در فیلمی که در تد هم ارائه شده، اون به خوبی داره از معجـزه ویدیو و فیلم، برای آموزش ریاضیات صحبت میکنه و روش هایی که اجرا کرده و در حال اجراست. فکر میکنم یکی از روش های بسیار نوین و جذاب آموزش ریاضیات باشه. در این آدرس می توانید آن را مشاهده کنید.

تلاش میکنم در نوشته ای که بعدا منشتر خواهم کرد، نمونه های دیگری از آموزش های ویدیویی آنلاین و سایت هایی که می شناسم را معــرفی نمایم.

یک دیدگاه

  1. سلام
    ریاضیات رو میشه مادر علوم نامید به نوعی با علوم دیگر در ارتباط است یک موسیقی دان شاید شناخت عمیقی از ریاضی نداشته باشد ولی ان را به کار میبرد، اگر امروز در این جایگاه قرار داریم مطمعن باشید که پای ریاضی در میان بوده است

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.