تجربه کاربری من در «لذت خرید بلیط»

یکی از دوستان خوب ورزشکارم در مسابقات فیزیک آزاد مـردان شرکت PUMA ثبت نام کرده و قرار است خود نشان بدهد و به قول قدیمی ها پنجه بیاندازد، اما فقط با نمایش بدن ِخوب نه رودررویی. خلاصه اینکه من هم دعوت شدم که آنجا بروم. برای من این اولین حضور در چنین فضایی هست که ورزشکاران فیتنس کار رشته فیزیک، خودنمایی می کنند و با هم به رقابت می نشینند. مسابقه شش خـردادماه (هفته آینده) در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران (درب جنوبی نمایشگاه بین‌المللی تهران) برگزار خواهد شد.

گزارش و هیجان حضور در این مسابقه و تجربه اولین حضورم را حتما خواهم نوشت. اما اکنون قصـد دیگری از نوشتن دارم، تجربه خرید اینترنتی بلیط این مسابقه. تجـربه کاربری یا به زبان انگلیسی UX: User Experience خودم از تهیه بلیط.

لذت بخش بودن تهیه این بلیط، امکان انتخاب صندلی دلخواه و هزینه مناسب و سیستم پرداخت آنلاین مطلوب، ساده بودن ساختار سایت و تهیه بلیط بسیار به دل من نشست و من کمتر از دو دقیقه توانستم این کار را انجام بدهم.

ایران کنسـرت (موسسه موسیقی ققنوس) سایتی بود که من بلیط این مسابقه را تهیه کردم. بهترین مرحله خرید و تجربه من در این سایت در عکس زیر قابل مشاهده است:

امکان مشاهده صندلی و جایگاه و ردیف ها برای تهیه بلیط

با کلیک بر روی عکس، می توانید در اندازه بزرگتری مشاهده کنید.

این سایت در زمینه های بسیاری از جمله موارد زیر فعال است و علاقمندان می توانند از آن به ویژه رزور کنسرت های موسیقی و تئاتر برای داشتن ساعت هایی خوش و خاطره انگیز استفاده کنند:

اجرا و برگزاری کنسرت و همایش،  تهیه و تولید آثار صوتی، فروش بلیط کلیه کنسرتها و تئاترها، خرید و فروش آلات موسیقی، کتابهای نت،  آلبومهای آموزشی، نرم افزارهای آموزشی، و…

در پایان هم بلیط خریداری شده، در یک قالب بندی بسیار خوب و در یک صفحه A4 قابل دانلود می باشد که در هنگام ورود به مسابقه باید ارائه شود. عکس بلیط تهیه شده را هم در زیر مشاهده می کنید:

PDF بلیط خریداری شده
PDF بلیط خریداری شده

با توجه به جلسه دیروز همفکر در فینووا با حضور استارتاپ ها و علاقمندان به استارتاپها ( که گزارش آن را دیروز منتشر کردم ) و جدای همه بحث هایی که در خصوص استارتاپها و حوزه های جدید کاری و استراتژی هایی که در پیش گرفته ایم و باید در پیش گرفت، توجه بسیار ویژه ای باید به تجربه کاربری داشت. تجربه ای که خاطره کاربر از سیستم میشود و علاقه او به حضور در این سایت را تعیین می کند.

البته اگر بهتر بخواهم بگویم،  با توجه به گسترش آرام آرام تجارت اکترونیک و دنیای مجازی در بین ایرانیان، استارتاپ ها و علاقمندان به تجارت الکترونیک و کسب و کارهایی که قصد دارند خدمات آنلاین هم ارائه کنند و به ویژه برنامه نویسان وب و طراحان وب، باید به شکل ویژه ای این حس ِ خوب و تجـربه استفاده را برای مخاطب فراهم کنند تا کاربر به استفاده از خدمات آنلاین علاقمند شده و نگاه ِ منفی فعلی ایرانی به آن ترمیم شود!

.

.

پی نوشت: غیر تعاملی بودن و سطح بسیار پایین طراحی «تجربه کاربری یا UX» در بسیاری از سایت های ایرانی، به ویژه سایتهای دولتی و سازمانی که مثل یک جنازه ای که فقط نفس می کشد ( و اسم سایت را یدک می کشد) ، لذت استفاده از اینترنت و فضای مجازی را می کاهد. به خصوص که عموم مردم ما در فضای وب فارسی می توانند حضور داشته باشند و از اطلاعات و امکانات و خدمات آنها بهره مند شوند. این نوشته را در روزمرگی ها منتشر کردم، اما ذیل دسته بندی تجارت الکترونیک هم می آورم. فکر میکنم یک تجربه خوب و لذت خوب اینترنتی داشته ام که آن را منتشر می کنم.

پی نوشت-دوم: یک نقـد هم به سایت ایران کنسرت دارم که فکر میکنم باید متولیان سایت توجه بیشتری به آن داشته باشند. سایت از استراتژی محتوای خوبی برخوردار نیست. من ِ کاربر به هنگام مواجه با یک پیشنهاد و رویداد، به اندازه کافی از آن مراسم اطلاعات اخـذ نمی کنم. در واقع من اگر به دعوت دوستم و توضیحات او برای خرید بلیط اقدام نکرده بودم، نیم توانستم اطلاعات مطلوبی از این مسابقه به دست آورم و خرید من بالای ۷۰ درصد احتمال منتفی شدن داشت. امیدوارم این تجربه، بررسی و انتقاد من به دست متولیان سایت برسد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.